Interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dotyczyła kwestii opodatkowania przychodów uzyskiwanych z udostępniania reklam/linków afiliacyjnych na profilu mediów społecznościowych. Organ rozstrzygnął do jakiego źródła przychodów należy zaliczyć tego typu przychody,

Najem czy inne źródła

Wnioskodawczyni, osoba fizyczna nieprowadząca żadnej formy działalności gospodarczej, prowadzi konto na portalu społecznościowym, na którym udostępnia reklamy/linki afiliacyjne różnych firm. Reklamy umieszczane są na trzy sposoby, w tym poprzez umieszczanie gotowych banerów, dodawanie screenshotów produktów ze stron sprzedawców z komentarzem wnioskodawczyni, oraz umieszczanie screenshotów banerów ze stron sprzedawców z informacją o kodzie rabatowym lub zniżce.

Wnioskodawczyni zadała pytanie, jak należy potraktować taką formę działalności. Czy zaliczyć ją można do źródła wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. do przychodów z najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, czy jako art. 10 ust. 1 pkt 9, tj. inne źródła?

Według wnioskodawczyni prawidłowe jest zaliczenie takiej formy działalności do źródła wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. do przychodów z najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Sposób opodatkowania

Dyrektor KIS uznał jednak, że stanowisko wnioskodawczyni jest nieprawidłowe. W uzasadnieniu swojego stanowiska, Dyrektor KIS wskazał, że wynagrodzenia otrzymywane przez wnioskodawczynię w wyniku udostępniania reklam/linków afiliacyjnych różnych firm nie są wynagrodzeniem za udostępnianie powierzchni na swoim profilu mediów społecznościowych, a za czynności polegające na promowaniu produktów i usług firm, z którymi współpracuje.

Organ podkreślił, że umowy zawierane przez wnioskodawczynię z firmami, których produkty promuje, nie mają charakteru umów najmu czy dzierżawy. Reklamy są bowiem umieszczane na profilu, który wnioskodawczyni prowadzi na portalu, którego nie jest właścicielem. Co więcej, otrzymuje ona wynagrodzenie odróżnych firm, z którymi nie jest związana umowami.

W związku z powyższym, Dyrektor KIS uznał, że przychody wnioskodawczyni z udostępniania reklam/linków afiliacyjnych na profilu mediów społecznościowych powinny być zaliczone do źródła wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. do innych źródeł. Dochody z tego źródła przychodów podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych według progresywnej skali podatkowej, określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.