W interpretacji z 21 czerwca 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że gmina nie może odliczyć VAT od faktur związanych z termomodernizacją budynku straży pożarnej, gdyż inwestycja ta nie generuje usług opodatkowanych VAT.
Termomodernizacja budynku Ochotniczej Straży Pożarnej. Czy gmina może odliczyć VAT?
Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, która na podstawie ustawy o samorządzie gminnym wykonuje zadania publiczne o znaczeniu lokalnym. Gmina złożyła wniosek i podpisała umowę na dofinansowanie projektu dotyczącego termomodernizacji budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w K. Projekt jest realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Gmina otrzymała faktury VAT od wykonawców, które udokumentowały poniesione wydatki inwestycyjne.
Stanowisko Dyrektora KIS
Zdaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach otrzymanych od wykonawców. Podstawowym powodem jest to, że termomodernizacja budynku OSP nie będzie wykorzystywana do świadczenia usług opodatkowanych VAT.
Organ podatkowy zwrócił uwagę, że Gmina, jako organ władzy publicznej, realizuje projekt w ramach swoich zadań nałożonych przez prawo i otrzymuje faktury dokumentujące poniesione koszty. Przedmiotem projektu jest ogólnodostępna infrastruktura publiczna, która nie będzie generować żadnych przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina nabywa towary i usługi w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty, a nie w celu osiągania zysku. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje jedynie w przypadku, gdy towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Z tych właśnie powodów gmina nie ma prawa odliczyć VAT naliczonego w wydatkach na termomodernizację budynku OSP.