Interpretacja Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) z 22 czerwca 2023 r. (sygn. 0111-KDIB1-1-4010-238-2023-2 KM) dotyczy możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na nagrody i poczęstunek w ramach kampanii edukacyjnych i akcji ekologicznych.
Stan faktyczny
Wnioskodawca, spółka A. w B. sp. z o.o., świadczy usługi zbierania i zagospodarowania nieczystości stałych. W drodze przetargu, Spółka została wyłoniona do obsługi zbierania odpadów z pięciu gmin zrzeszonych w Celowym Związku Gmin. W umowie, oprócz świadczonych usług zbierania odpadów, Związek zobowiązał Spółkę do przeprowadzania kampanii edukacyjnych odnośnie ekologii oraz do przeprowadzania akcji związanych z ekologią, np. "Sprzątanie Świata" czy "Dni Ziemi".
Stanowisko KIS
KIS podzieliła stanowisko wnioskodawcy, uznając, że wydatki na nagrody i poczęstunek w ramach kampanii ekologicznych i akcji ekologicznych mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Organ zauważył, że wydatki na nagrody z logo firmy mają charakter reklamowy i służą identyfikacji Spółki oraz prowadzonych przez nią działań proekologicznych. Działania te zwiększają rozpoznawalność Spółki na rynku, co w efekcie wpływa na zwiększenie przychodów.
Co więcej, KIS podkreśliła, że wydatki na nagrody i poczęstunek nie mają charakteru wydatków reprezentacyjnych, które są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na mocy art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT. Wydatki te nie służą bowiem kreowaniu wizerunku Spółki, lecz są ponoszone w celu wykonania umowy i przeprowadzenia kampanii ekologicznych.
Podsumowanie
Dyrektor KIS potwierdził, że Spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na nagrody z logo i bez logo firmy w ramach kampanii edukacyjnych oraz koszty poniesione na poczęstunek w ramach przeprowadzonych akcji ekologicznych. To stanowisko jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego i praktyką interpretacyjną KIS.