W artykule omawiamy interpretację Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) dotyczącą stosowania ulgi dla seniora od podatku dochodowego od osób fizycznych przez sędziów wykonujących pracę po osiągnięciu wieku emerytalnego. Ta interpretacja ma istotne znaczenie dla sędziów oraz organów administracji skarbowej, a także wpływa na obniżenie podatku dochodowego dla sędziów wykonujących pracę po osiągnięciu wieku emerytalnego.
Sędzia z wieloletnim stażem
Wnioskodawczyni, będąca sędzią w Sądzie Okręgowym, pracowała przez cały rok 2022. Ukończyła 60 lat w 2017 roku i pracuje jako sędzia od ponad 40 lat. Jednocześnie wnioskodawczyni nie pobiera żadnych emerytur, rent ani uposażeń przysługujących sędziom w stanie spoczynku. Zwróciła się ona o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości skorzystania z ulgi podatkowej dla pracujących seniorów, określonej w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawczyni wyraziła wątpliwość co do możliwości skorzystania z ulgi, ponieważ od jej wynagrodzenia nie były odprowadzane składki na ubezpieczenie społeczne.
Brak składek na ubezpieczenie społeczne
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że wnioskodawczyni nie może skorzystać z ulgi dla pracujących seniorów. Pomimo spełnienia pozostałych warunków, brak odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne z wynagrodzenia wnioskodawczyni na podstawie art. 91 § 9 ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych, uniemożliwia skorzystanie z ulgi. Organ podatkowy wyjaśnił, że ulga jest dostępna tylko dla osób, które podlegają ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, a wnioskodawczyni nie spełnia tego kryterium.