Dyrektor KIS potwierdził, że świadczenie w części dotyczącej korzystania przez Wnioskodawcę z usług kierowcy dla celów prywatnych, tak samo jak finansowanie mu ochrony w czasie prywatnym, nie skutkuje powstaniem po jego stronie przychodu podatkowego z tytułu nieodpłatnego świadczenia w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wydatki na kierowcę oraz ochroniarzy z budżetu partii

Wnioskodawca składający zapytanie jest członkiem partii politycznej i ma nieograniczony obowiązek podatkowy zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych. Partia zamierza sfinansować dla niego kierowcę i ochroniarzy, którzy będą odpowiedzialni za bezpieczeństwo i transport osoby, związane z jej działalnością polityczną.

Wnioskodawca skierował zapytanie do Dyrektora KIS: Czy wskazane w zdarzeniu przyszłym wydatki na kierowcę oraz ochroniarzy sfinansowane z budżetu partii politycznych, której jest Pan członkiem, będą stanowiły dla Pana przychód z innych źródeł w zakresie nieodpłatnych świadczeń, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Wydatki nie stanowią przychodu z innych źródeł

Według interpretacji podatkowej, udzielonej przez Dyrektora KIS, wydatki na kierowcę i ochroniarzy, sfinansowane z budżetu partii politycznej, nie będą stanowiły dla pytającego przychodu z innych źródeł w zakresie nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, nieodpłatne świadczenia są określane jako takie, które nie są powiązane z konkretnym przychodem i nie wymagają żadnej rekompensaty. W przypadku pytającego, wydatki te są finansowane przez partię w celu zapewnienia bezpieczeństwa i ułatwienia transportu związanego z jej działalnością, co przyczynia się do korzyści dla samej partii.

"Należy zatem stwierdzić, że w takim przypadku sfinansowanie przez partię Panu (...) kierowcy pozostaje w bezpośrednim związku z wykonywaniem powierzonych (...) zadań. Zapewnienie sprawnego przemieszczania się Pana (...) między wyznaczonymi miejscami leży w interesie świadczeniodawcy - partii politycznej, także z tego względu, że bez Pana udziału w różnych spotkaniach partia nie mogłaby skutecznie prowadzić swojej działalności. Ponadto należy zwrócić uwagę, że sfinansowanie Panu (...) kierowcy ma na celu nie tylko przyśpieszenie transportu między danymi punktami w kraju, ale także wykazuje związek z zapewnieniem bezpieczeństwa Panu (...), a zatem z ochroną. Skoro zatem pomiędzy świadczonymi usługami ochrony i transportu istnieje związek przyczynowo-skutkowy, to należy stwierdzić, że także w sytuacji, gdy świadczenie dotyczy korzystania z usług kierowcy na cele prywatne, nie jest spełniona druga przesłanka wynikająca z wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 8 lipca 2014 r. W takim bowiem przypadku świadczenie to także nie jest wykonywane w interesie Pana (...), lecz w interesie partii, która chce zapewnić bezpieczeństwo (...).Oznacza to, że świadczenie w części dotyczącej korzystania przez Pana (...) z usług kierowcy dla celów prywatnych, tak samo jak finansowanie Panu (...) ochrony w czasie prywatnym nie skutkuje powstaniem po Pana stronie przychodu podatkowego z tytułu nieodpłatnego świadczenia w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych." - wskazał organ.

Podsumowanie

Zgodnie z interpretacją, wydatki na kierowcę i ochroniarzy, sfinansowane z budżetu partii politycznej, nie będą stanowiły dla pytającego przychodu z innych źródeł w zakresie nieodpłatnych świadczeń. Oznacza to, że pytający nie będzie zobowiązany do opodatkowania tych wydatków jako przychodu.

Źródło: Interpretacja indywidualna z dnia 19 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.114.2023.1.AD