Program wymiany pieców a obowiązki podatkowe mieszkańców gminy
Gmina zawarła umowę z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dofinansowanie wymiany niskosprawnych i nieekologicznych kotłów i pieców węglowych na kotły zasilane gazem ziemnym w budynkach mieszkalnych na terenie miasta. Dofinansowanie to zostało przekazane mieszkańcom-inwestorom, którzy zobowiązali się do pokrycia 25% wkładu własnego i przekazali je na rachunek bankowy gminy. Pozostałe 75% pokryła gmina z otrzymanej dotacji. Mieszkańcy-inwestorzy zostali właścicielami pieców po zakończeniu 5-letniego okresu trwałości projektu.
Czy mieszkańcy-inwestorzy, którzy stali się właścicielami wymienionych pieców po zakończeniu 5-letniego okresu trwałości projektu, są zobowiązani do rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych, a gmina musi sporządzić i przekazać im informacje PIT-8C?
Stanowisko KIS
KIS na pytanie zdane przez podatnika wyjaśniła, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych. W przypadku opisanym przez wnioskodawcę, dotacja udzielona mieszkańcom-inwestorom przez gminę stanowiła dotację w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, ponieważ pochodziła z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
W związku z powyższym KIS stwierdziła, że mieszkańcy-inwestorzy, którzy otrzymali dotację na wymianę pieca i stali się właścicielami pieców po zakończeniu 5-letniego okresu trwałości projektu, nie są zobowiązani do rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych od otrzymanej dotacji, a gmina nie ma obowiązku sporządzenia i przekazania im informacji PIT-8C za 2022 rok.