Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) wyjaśnił, że uznanie reklamacji przez bank, polegającej na zwrocie pobranej kwoty z tytułu omyłkowo przelanych środków, nie spowoduje powstania przychodu, o którym mowa art. 20 ust. 1 w związku z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zwrot przez bank omyłkowo przelanych środków a przychód
W styczniu 2021 r. podatnik, pracujący za granicą, dokonał przez pomyłkę przelewu kwoty 140.306,77 zł z konta X na konto Z. Po trzech dniach środki zostały przewalutowane. W panice i stresie podatnik przelał tę samą kwotę na konto Y, które było jego pierwotnym zamiarem. Jednakże, zamiast z konta X, na którym miał ponad 200.000 zł, podatnik dokonał przelewu z konta oszczędnościowego, co spowodowało obciążenie konta na kwotę 9.324,24 zł. Po złożeniu reklamacji bank zwrócił podatnikowi tę kwotę, jednak podatnik został poinformowany, że musi rozliczyć podatek dochodowy od otrzymanej sumy. Bank przesłał wnioskodawcy informację PIT-11. W wyniku rozliczenia podatkowego podatnik zapłacił 446 zł podatku dochodowego.
W ocenie zainteresowanego podatek został pobrany niezgodnie z prawem. Z uwagi na to zwrócił się on do organu podatkowego z pytaniem, czy podatek dochodowy w ww. wysokości został słusznie pobrany.
Zwrot omyłkowo przelanych środków nie spowoduje powstania przychodu
Dyrektor KIS potwierdził, że w przestawionej sytuacji podatek został niesłusznie pobrany. Organ podatkowy wskazał, że uznanie reklamacji przez bank, polegającej na zwrocie pobranej kwoty 9.324,24 zł z tytułu omyłkowo przelanych środków, nie spowodowało powstania u podatnika przychodu, o którym mowa art. 20 ust. 1 w związku z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Organ zauważył, że zwrot tych środków nie stanowił przysporzenia po stronie wnioskodawcy, wobec tego nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Ponadto, po stronie zainteresowanego nie nastąpiło realne przysporzenie majątkowe.
Z uwagi na to, KIS uznała stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.