Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) uznała, że koszty przesyłki nie zwiększają podstawy opodatkowania sprzedawcy, jeśli działa jako pełnomocnik klienta.
Koszt wysyłki w sprzedaży online a przychód
Wnioskodawcą jest przedsiębiorca prowadzący sprzedaż detaliczną artykułów, w tym suplementów diety, w swoim sklepie stacjonarnym oraz online. Działalność podatnika jest opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych. Mężczyzna odprowadza podatek od całej kwoty transakcji, czyli zarówno od wartości towaru, jak i kosztów wysyłki. Wnioskodawca planuje wprowadzenie informacji w regulaminie sklepu oraz w formularzu zamówień, w których klienci będą wyrażali zgodę na uznawanie kosztów wysyłki za koszty przewozowe.
Wnioskodawca skierował pytanie do KIS czy jest możliwe wyłączenie kosztów przesyłki z podstawy opodatkowania. Mężczyzna jest zdania, że koszty przesyłki poniesione przez sprzedawcę nie powinny być uznane za przychód podlegający opodatkowaniu i nie powinny zwiększać podstawy opodatkowania.
KIS: koszt przesyłki nie zwiększa podstawy opodatkowania
KIS stwierdziła, że zaprezentowane stanowisko przez wnioskodawcę było prawidłowe. Organ podatkowy stwierdził, że że koszty przesyłki nie zwiększają podstawy opodatkowania sprzedawcy, pod warunkiem, że sprzedawca działa jako pełnomocnik klienta w tej kwestii i przekazuje środki firmie dostawczej w imieniu i na rzecz klienta. KIS uznała, że osoba prowadząca sprzedaż wysyłkową działa jako pełnomocnik klienta w kwestii przesyłki towarów, co oznacza, że środki stanowią transakcję między klientem a firmą kurierską, natomiast nie są przychodem sprzedającego. Organ podkreślił, że ewentualna nadwyżka środków pieniężnych, która pozostaje po pokryciu rzeczywistych kosztów przesyłki zapłaconych firmie dostawczej, zostanie uznana za przychód w prowadzonej działalności gospodarczej sprzedającego. KIS zaznaczyła, że taki przychód podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.