Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) uznała, że koszty finansowania pojazdów nabywanych przez spółkę powinny być wliczane do wartości początkowej tych pojazdów aż do momentu wydania ich klientowi.
Finansowanie pojazdów a wartość początkowa
Wnioskodawcą jest spółka, która świadczy usługi leasingowe, w których pełni rolę finansującego, czyli leasingodawcy. Oprócz tego, spółka zajmuje się również udzielaniem pożyczek oraz oferowaniem usług najmu, w których występuje jako wynajmujący. Spółka w swojej działalności często nabywa przedmioty leasingu, takie jak pojazdy osobowe, ciężarowe, maszyny, urządzenia, a nawet nieruchomości. Zazwyczaj, przedmioty są kupowane od dostawców wskazanych przez klientów korzystających z leasingu. Spółka, po zawarciu umowy leasingu, oddaje przedmioty do odpłatnego użytkowania swoim klientom. Dodatkowo, w ramach strategii biznesowej i aby zwiększyć swoją konkurencyjność na rynku, spółka nabywa duże partie pojazdów i oferuje je klientom przez dedykowany portal internetowy. Ten sposób działania pozwala na korzystniejsze warunki cenowe i szybsze dostarczenie pojazdów klientom, zwłaszcza w kontekście niedoboru nowych samochodów na rynku.
Spółka zwróciła się z pytaniem do KIS, czy wartość początkowa nowych samochodów, oferowanych klientom na portalu internetowym w ramach leasingu operacyjnego lub najmu, powinna uwzględniać koszt finansowania z otwartej linii kredytowej użytej do ich zakupu. Spółka stwierdziła, że wartość początkowa pojazdów nie powinna zawierać kosztów finansowania z linii kredytowej, ponieważ są one trudne do jednoznacznego przypisania do konkretnych pojazdów z uwagi na globalny charakter finansowania. Spółka argumentowała, że koszty te należy traktować jako pośrednie koszty uzyskania przychodu.
KIS: koszty finansowania są częścią wartości początkowej środków trwałych w spółce
Według oceny KIS, przedstawione stanowisko przez spółkę było nieprawidłowe. Organ wyjaśnił, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, koszty uzyskania przychodu to wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub w celu zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Organ podkreślił, że koszt musi być ściśle związany z działalnością gospodarczą podatnika oraz pozostawać w związku przyczynowo - skutkowym z osiąganymi przychodami. Amortyzacji podlegają środki trwałe, które są własnością podatnika, są kompletne, zdatne do użytku i mają przewidywany okres używania dłuższy niż rok. Amortyzacja to proces rozłożenia kosztów związanych z nabyciem środków trwałych na cały okres ich użytkowania.
Według oceny KIS, spółka nie uwzględniła w wartości początkowej środków trwałych kosztów finansowania (odsetek i prowizji od kredytu), argumentując, że z powodu korzystania z otwartej linii kredytowej i niemożności przypisania tych kosztów do konkretnych środków trwałych, nie jest to możliwe. Organ podatkowy nie zgodził się z tym podejściem, podkreślając, że zgodnie z ustawą o CIT, odsetki i prowizje od kredytu związane z nabyciem środków trwałych powinny być wliczone w ich wartość początkową. Spółka przyjmowała, że momentem decydującym dla uznania pojazdu za środek trwały jest jego rejestracja. Jednakże, organ podatkowy wskazał, że kluczowy był moment wydania pojazdu klientowi na podstawie umowy leasingu lub najmu. Oznacza to, że koszty finansowania powinny być wliczone do wartości początkowej pojazdu, do momentu jego wydania klientowi, a nie tylko do momentu rejestracji.