Gmina planuje złożyć wniosek o pomoc na budowę dróg lokalnych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Jednak zgodnie z interpretacją KIS, gmina nie będzie mogła odzyskać podatku VAT związanego z inwestycją. Artykuł analizuje stanowisko gminy i konsekwencje finansowe wynikające z tej interpretacji.

VAT od inwestycji w budowę dróg lokalnych

Gmina (…) planuje złożyć wniosek o przyznanie pomocy na operacje typu „Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Szacowany całkowity koszt realizacji zadania wynosi (…) zł brutto, przy czym podatek VAT został uznany we wniosku jako koszt kwalifikowalny. Okres realizacji projektu został zaplanowany do końca czerwca 2023 roku. Inwestycja zostanie zrealizowana w ramach działalności statutowej Gminy i jest zadaniem własnym, służącym zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty w myśl art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym.

Gmina (…) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług dotyczących realizacji przedmiotowego zadania jako nabywca widnieć będzie Gmina (…).

Powstała w ramach inwestycji infrastruktura nie będzie wykorzystywana przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Gmina nie będzie pobierała opłat za korzystanie z powstałej infrastruktury i nie będzie osiągała z tego tytułu innych dochodów.

Brak możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, w związku z realizacją inwestycji

We wniosku o przyznanie pomocy Gmina ujęła podatek od towarów i usług jako koszt kwalifikowalny w całości i tak wykaże go do objęcia refundacją we wniosku o płatność po podpisaniu umowy o dofinansowanie z Województwem (...) i zakończeniu realizacji zadania.

Zdaniem Wnioskodawcy na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W przedmiotowej sprawie związek ze sprzedażą opodatkowaną nie istnieje. Tym samym nie jest spełniony warunek dający Gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z wymienioną we wniosku inwestycją.

Analizując przedstawiony stan faktyczny i prawny, Gmina stoi na stanowisku, że przedmiotowa inwestycja po zrealizowaniu nie jest związana z czynnościami opodatkowanymi i Gmina nie będzie mogła odliczyć sobie podatku VAT, ponieważ zakupione towary i usługi nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem podatek ten, przy ubieganiu się o refundację ze środków w ramach PROW będzie kosztem kwalifikowalnym.

Podsumowanie

Zgodnie z interpretacją KIS/MF, Gmina (…) nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w związku z planowaną realizacją inwestycji pn. (…). Przedmiotowa inwestycja nie jest związana z czynnościami opodatkowanymi i Gmina nie spełnia warunków do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Wnioski wynikające z tej interpretacji dla pytającego są takie, że Gmina nie będzie mogła odliczyć sobie podatku VAT związanego z zakupem towarów i usług do realizacji inwestycji. Natomiast dla organów administracji skarbowej wynika z niej, że przedmiotowa inwestycja będzie miała koszty kwalifikowalne w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Źródło: Interpretacja indywidualna z dnia 30 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.627.2022.2.AG